Énekelni könnyű, megtanulni annál nehezebb. Az énektanulás, illetve az énektanítás azért nehezebb bármilyen hangszeres tanulásnál, mert a hangszerünk bennünk van. Gégefőnket a hangszalagunkkal együtt nem lehet lecserélni, ha nem szépen szól, vagy elromlik. Nem tudunk újat venni.
Az énektanárnak személyre, alkatra szólóan kell tanítania. Ráadásul nincs két egyforma hang. Mivel az éneklés testünkön belül jön létre, a tanítás módszere még inkább meghatározó. Hogyan is tudom megmutatni, hogyan kell csinálni, ha nem láthatók azok a szervek-izmok, amelyek a hangképzésben részt vesznek? SÍK OLGA énektanítási módszere azért nagyszerű, mert az énekgyakorlatok, skálák “rávezetőek”. Ez mit jelent?
Mielőtt továbbmegyek, valamit le kell szögezni: a hangképzés az éneklés (vagy beszéd) szempontjából csak JÓ vagy ROSSZ lehet. (Nincs jazz-, rock-, opera-, musical stb. hangképzés. Ezek csak zenei műfajok, melyek más-más éneklési stílust kívánnak.) A jó hangképzés leveszi a hangszalagról a terhelést, rezonanciafüggő, megőrizve a hang egyéniségét! Jó hangképzéssel lehet különböző stílusban énekelni, ha megvan hozzá a kellő stílusérzékünk. Ha van ilyen adottságunk, azt lehet fejleszteni. Természetesen a fejlődést legjobb önmagunkhoz mérten nyomon követni.
A “rávezetés” konkrétan azt jelenti, hogy olyan hangzókkal skálázunk, melyek természetüknél fogva jól rezonálnak, vagy jó légzéstechnikát igényelnek, esetleg határozott kiejtést követelnek. Nyilvánvaló, hogy a leg-automatikusabb-tól haladunk a leg-önállóbban végzendő skálák irányába.
Az első órák elméleti tanítással telnek, mert meggyőződésem, hogy csak azt tudjuk megtanulni, amit értünk.
Az éneklés estében tudnunk kell, milyen izmok-szervek miként vesznek részt a hangképzésben. Amíg csak leutánozzuk az énektanárt, addig a tudásunk esetleges. A cél az, hogy úgy sajátítsuk el a JÓ ÉNEKLÉS TECHNIKÁJÁT, hogy majd évek múlva saját magunk magabiztosan érezzük-tudjuk, mikor csináljuk jól vagy rosszul, illetve a rosszat javítani tudjuk. A jó éneklés technikája pedig nem más, mint hogy az éneklés nem esik nehezünkre, nem fáj a torkunk, nem rekedünk be (akár még több óra után sem).
ÉNEKELJ SZABADON! – ez az ars poeticám. Pontosan azt jelenti, amit első olvasatkor érzel.
A hangod a lelked megnyilvánulása. Az éneklés lelked szárnyalása! Gondold csak el, tudsz feszes-görcsös testtel szárnyalni? Lazítani, igen először is meg kell tanulnod LAZÍTANI. A SZABAD ÉNEKLÉS során testünk-lelkünk lazán, de intenzíven dolgozik. Nincs préselés, görcs, feszesség – csak kitátod a szádat és dől belőled a hang. 🙂 Igen, mindez tanulható!
Tulajdonképpen nem tanulunk mást, mint amit már egyszer tudtunk. Biztosan hallottál és láttál már csecsemőt sírni. Akár fél óráig is bírja hanggal, nem is akármilyennel, mert az utca végén is hallható. Miért? Mert még jól működik a hangszere. Hangadó szervünk (is) remekül ki van találva.
Ráadásul szavak nélkül is teljesen természetesen használjuk különböző lelki állapotaink kifejezésére. Az éneklés később ugyanilyen természetes és spontán megnyilvánulása az embernek, ha – sajnos – idejekorán el nem veszik tőlünk az önbizalmunkat. Ha nagyon boldogok vagyunk, dalra fakadunk, ha bánkódunk, egy szívfacsaró dallam éneklése segít jobban megélni az érzéseinket. Erre a természetes állapotunkra kell rátalálnunk a mai rohanó, stresszes világunkban, hogy lelkünk megnyíljon az ÉNEKLÉSNEK.
Mint énektanár biztosítom számodra a nyugodt, bizalmas légkört, ahol bátran az lehetsz, aki vagy. Segítek neked, hiszen csak egy ilyen állapotodban derülnek ki hibáid, ami szükségszerű ahhoz, hogy fejlődni tudj, hogy egyre jobban és jobban énekelj.
Itt is megtalálsz